7 vanliga misstag som start ups gör – och hur du undviker dem

Publicerad

Företagande

1. Finns ingen USP

USP är en förkortning av ”Unique Selling Point” och på svenska blir det ungefär ”Unikt försäljningsargument”. Att inte ha en unik affärsidé är ett misstag du inte vill göra. Inte för att du nödvändigtvis måste vara ensam om din idé (det är man mycket sällan).

”Unik” i sammanhanget handlar snarare om att du ska ha tänkt igenom HUR du vill skapa värde för dina kunder. Fundera på vad som är unikt – och därmed attraktivt för kunderna – i detta värdeskapande.

Här kan det vara bra att ställa frågor som:

  • Vad får kunderna av ditt företag som de inte kan få hos andra?
  • Varför ska kunden bry sig om dina tjänster?
  • Vad gör det du levererar unikt?

De flesta nystartade företag säljer samma som andra. Men det ska inte vara ditt mål, eller hur? Nej, gör något unikt – och gör det så bra att dina konkurrenter blir tokiga och dina kunder extatiska!

2. Ingen plan för marknadsföring

Det spelar ingen roll hur bra USP ditt företag har. Eller hur fantastisk affärsidé du lyckats vaska fram. Om ingen ser det. Det är lite som att skapa världens coolaste musikvideo – och sedan låta den vara kvar på din hårddisk.

Vare sig du gillar det eller inte behöver du marknadsföra ditt företag. Idag finns det 1000 olika sätt att gå tillväga på. Utmaningen är att hitta den mest effektiva marknadsföringen för ditt koncept.

Om vi kokar ner det till det viktigaste är formeln för marknadsföring egentligen ganska enkel. Det handlar om att testa. Och mäta resultatet av dina tester. Se vad som fungerar bäst för dig.

3. Ingen koll på pengar, lån och ekonomi

Pengar är syret i ditt företag. Ett konkret mått på vilket värde din affärsidé skapar. Här gäller det att som företagare snabbt skaffa sig bra koll på ekonomin. På likviditet, eventuella lån, utgifter och inkomster.

Meningen med att ha koll på ekonomin är delvis för att det krävs rent legalt. Du måste ju redovisa din omsättning, moms, eventuella löner etc, till skatteverket. Men också för att du ska kunna ta en lön och leva på ditt företag.

Om du behöver låna pengar snabbt till ditt företag – gör ändå upp en plan och budget för finansiering och återbetalning. Snabblån är allmänt igen bra idé för att få låg ränta på ditt lån, vare sig privat eller till företag. En del experter menar att det kan vara ok bara du jämför snabblån på ett smart sätt, som här och denna sida, men vi skulle hellre rekommendera att du vänder dig till banker som är specialister på att finansiera företagslån. Då får du bäst villkor och ränta. Undvik sms-lån aka snabblån. Och vänd dig istället till aktörer såsom ALMI Företagspartner som specialiserat sig på att finansiera verksamheten för nystartade företag.

Kontentan är att du som nystartat företag måsta ha järnkoll på din ekonomi. För det vore ju väldigt trist om du aldrig fick förverkliga din potential som företagare och entreprenör, bara för att du slarvat med snabba lån och dålig koll på likviditeten.

4. Ingen digital närvaro

Det finns ingen regel utan undantag. Men företag som struntar i att skapa en stark digital närvaro, kommer sannolikt att halka efter sina konkurrenter. Varför? För att kunderna, oavsett vilken nisch vi pratar om, kommer att söka på nätet efter information – och använda denna info när de tar ett köpbeslut.

Att göra en plan för hur den digitala närvaron ska se ut (hemsida, sociala medier etc) är något du ska göra i ett tidigt skede av ditt företags liv.

5. Affärsidén är för spretig

”Lite av varje” och ”vi gör det mesta” är uttryck som beskriver en alltför urvattnat affärsidé utan fokus. Men man kan inte vara allt för alla. Speciellt på en marknad där utbudet av varor och tjänster är enormt, så gäller det att vara tydlig med att positionera sig – att karva ut en nisch som kan göra ditt företag känt och uppskattat bland kunderna.

6. Affärsidén är för smal

Precis som du kan gå vilse i en bred och otydlig affärsidé, är det ett misstag att vara alltför smal och enspårig. Ett vanlig scenario är företag och start-ups som tar rygg på en populär trend, och som när trenden förlorat sig lyskraft, plötsligt står utan någon hållbar affärsidé.

7. De sätter inte upp utmanande mål och visioner

Rätt formulerade, realistiska mål kan vara en enorm drivkraft. Inte minst om du har anställda att motivera och inspirera. Mål kan vara ekonomiska, emotionella, beteendemässiga, materiella etc.

Viktigast är att du väljer dina mål noggrannt. Det finns en välkänd metodik för att sätta mål som heter ”SMART”:

Ett smart mål kännetecknas av att det är:

  • Specifikt
  • Mätbart
  • Accepterat
  • Realistiskt
  • Tidsbundet

Specifikt handlar om att det ska vara tydligt och avgränsat. Mätbart handlar om att du redan i förväg bestämmer hur du ska veta om målet är uppnått eller inte. De som förväntas jobba mot målet behöver acceptera och förstå det, och känna att det är möjligt att uppnå. Det ska också vara tydligt inom vilken tid målet ska vara uppfyllt.
Källa: ledarna.se | Länk

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag att lyckas på nätet?

Hör av dig till oss på Internet.se. Ring 031 – 26 30 00 eller mejla oss på support@internet.se, så berättar vi mer.

Läs mer om våra webbhotelltjänster här.

Kontakta oss

Cecilia Richardson

Logga in på din webbmejl

Bli kontaktad

Fyll i formuläret nedan så återkommer någon av våra trevliga kundansvariga till dig. Ha en bra dag!