4 Livsläxor från framgångsrika entreprenörer

Publicerad

Företagande

Så, du har precis startat ditt första företag och känner dig redo att erövra världen? Härligt! För att maximera din potential följer här 4 livsläxor och råd från framgångsrika entreprenörer.

1. Dröm stort, planera smart [och var beredd att kriga för din framgång]

Framgång över en natt är något de flesta drömmer om. Inte sällan över ett (eller kanske ett par) glas fredagsvin och i synnerhet när jobbet som anställd känns lika inspirerande som en rotfyllning.

Men även om drömmar och visioner är kraftfulla källor till förändring, finns det en poäng i att som företagare alltid minnas Steve Jobs kloka ord:

”If you look closely, most overnight successes took a long time.”

Poängen här är att inte vara naiv och förstå att företagande inte är för alla.

De må se enkelt ut på papper och i teorin, men faktum är att många nystartade företag lägger ner sin verksamhet redan efter ett år.

Så dröm för all del grandiost och rosaskimrande. Men se också till att göra en verklighetsförankrad plan och var beredd på att fightas för din framgång.

”If you are not willing to dedicate the time and obsess over your business in the early years, you are not cut out for this kind of life. And that’s okay–it’s not for everyone.”
Bill Green | Källa

2. Bli störst, bäst och vackrast i din nisch…

På en marknad där självutnämnda gurus sprider klichéer snabbare än de flesta kunder hinner sortera i dyngan är det (föga förvånande) en betydande konkurrensfaktor att…ja, faktiskt veta vad man pratar om.

I alla fall om du har för avsikt att driva ditt företagande och entreprenörskap under mer än ett par månader framöver.

För oavsett om din affärsidé är att sälja stekta insekter till klimatsmarta hipsters i centrala Södermalm eller kränga VVS-tillbehör till slutkonsumenter i Australien så bör ditt mindset vara detsamma: att bli bäst på din nisch, experten som alla litar på.

Så här skriver framgångsrika entreprenören och säljexperten Patrik Nordkvist om vikten av att ha expertkoll på det man pratar om:

”Genom att ta rollen som expert kommer du att få fler förfrågningar från potentiella kunder istället för att behöva jaga så mycket. Du kommer också att ha ett försprång när kunden väl skall göra affär då du redan har en djupare relation med kunden och du har hjälpt till med själva lösningen. Ju mer du uppfattas som experten desto mindre konkurrens kommer du att känna av då du blir det naturliga valet.”
Källa: saljarnas.se | Länk

Tipset här är alltså att välja en nisch för ditt företag att verka inom – och sen ge järnet för att bli den främsta experten inom denna nisch.

Video (Bonustips): Tips på hur du hittar den perfekta nischen

3…och bevisa det för dina kunder

Den andra sidan av myntet är att det inte räcker med att DU vet att din expertis är nektar från gudarna. Du måste också hitta sätt att bevisa detta för din kunder.

Och pålitlighet tar tid att bygga upp. Precis som i ett förhållande.

I början, när få känner till ditt företag, spelar förmågan att bara nå ut stor roll. Sociala medier har till viss del gjort denna uppgift enklare, men också svårare.

Enklare för att fältet är öppet för alla.

Google och Facebooks samlade räckvidd täcker ju idag en stor del av världens befolkning.

Och såvida du inte har klantat till din målgruppsanalys fullständigt, kan du vara säker på att dina kunder finns där ute. I de digitala medierna, redo att konsumera det varumärke som triggar deras intresse.

Svårare för att konkurrensen ofta är mördande.

Vilket leder till att vi ofta underskattar den kunskap och tid som faktiskt krävs för att skapa något annat än klichéer och dussininnehåll som ingen bryr sig om.

Att verkligen ”nå ut” på Sociala Medier skrivs det ju hundratals avhandlingar om varje år. Så i det här inlägget nöjer vi oss med att konstatera en hård, men nödvändig, sanning:

Kunderna bryr sig inte ett skit om hur duktig DU säger att du är. Hur sant det än är. (Du är ju liksom lite part i målet, eller hur? )

Ändå är det vanligt att företag trummar ut budskap om sin egen förträfflighet och sedan står och kliar sig i huvudet som ett gäng lobotomerade babianer i förundran över att bara de närmast sörjande lajkat innehållet.

Så istället för självförhärligande är det viktigt att skapa innehåll (och Sociala bevis på din förträfflighet) där ”oberoende” parter får uttala sig: såsom dina kunder, leverantörer eller andra intressenter.

4. Ge bort kunskap gratis (men jobba ffs inte gratis)

Återigen: dina kunder bryr sig inte om självberöm. Däremot lyssnar de väldigt noga på vad ALLA ANDRA ÄN DU säger om ditt företag.

Sammanfattningsvis (och lite förenklat) kan du bevisa din kunskap på två följande sätt:

  • Genom att visa upp vad ALLA ANDRA än du säger om ditt företag.
    Exempelvis kan du visa upp omdömen som kunder lämnat på Google/Facebook/Trustpilot etc, vilket i sin tur kräver att du skapar en enkel infrastruktur där dina kunder vill lämna positiva omdömen om din verksamhet.
  • Genom att ge bort kunskap gratis.
    Du bör i alla sammanhang vara generös med din kunskap. På så vis bevisar du ju för dina kunder att du vet vad du pratar om

Ta rejält betalt för värdet du levererar!

Notera att ”ge bort kunskap” inte är detsamma som att ”jobba gratis”.

Att vara en naiv ”jag-vågar-inte-ta-betalt-lallare” är ett snabbt recept för att dränera även den bästa av affärsidéer.

Alltså: du kan ge bort kunskap, men ta för allt i världen rejält betalt för värdet du levererar.

Egentligen är ”gratis” ett felaktigt uttryck i sammanhanget.

Snarare handlar det om att ge bort kunskap som bevisar att du vet vad du pratar om, för att vinna trovärdighet och expertis hos dina kunder.

Du kan exempelvis dela med dig av din kunskap på nätverksträffar, genom att bjuda in dina kunder på ett seminarium, webinars etc.

Oavsett kanal handlar det om att bjuda på kunskap som dina potentiella kunder har nytta av, och som bygger din trovärdighet och expertis.

Vill du veta mer webbtjänster för ditt företag?

Hör av dig till oss på Internet.se. Ring 031 – 26 30 00 eller mejla oss på support@internet.se, så berättar vi mer.
Läs mer om våra webbhotelltjänster här.

Kontakta oss

Jakob Hwang

Logga in på din webbmejl

Bli kontaktad

Fyll i formuläret nedan så återkommer någon av våra trevliga kundansvariga till dig. Ha en bra dag!