7 Digitala Hacks [& Tips] till Nystartade Företag
Har du precis startat företag? I det här inlägget får du 7 digitala hacks och tips som banar vägen för framgång på nätet.
1. Registrera (och skydda) ditt domännamn
Genom att registrera ett (eller flera) domännamn tar du kontroll över ditt företags varumärke på nätet.
Det här är något du behöver göra så snabbt som möjligt efter att du fått företagsnamnet godkänt av bolagsverket.
Ska du främst driva företag på den svenska marknaden, är det toppdomänen .se (och möjligen .nu), du bör skydda.
Därefter kan du även fundera på om du ska säkra upp .com – adressen.
.com är ju världens mest populära toppdomän. Och vem vet – kanske blir ditt företag en internationell framgångssaga långt utanför Sveriges gränser? Då är .com-adressen väldigt bra att ha säkrad redan nu.
Vill du veta mer kan du titta vidare i vårt tidigare inlägg Vad är ett domännamn? Du kan även läsa mer om hur vi jobbar med att registrera domäner här.2. Kom igång med en riktig företagsepost
Att mejla från en riktig företagsepost är numera en hygienfaktor för alla företagare. Varför? För att gratiseposter har en oundviklig stank av spam och amatörmässighet.
Det är dessutom ett faktum att 2 av 3 uppfattar företag med e-postadresser som slutar med hotmail.com, gmail.com eller telia.com som oseriösa, omoderna och opålitliga.
Knappast värden du vill ska smeta av sig på ditt varumärke.
OBS! Det här gäller förstås inte om du nu råkar driva ett företag som faktiskt tillhör Microsoft, Google eller Telia. Då känns det ju helt rimligt att använda dessa domännamn i slutet av din epost.)
Du kan läsa mer om varför du så snabbt som möjligt bör komma igång med en riktig företagsepost i det här inlägget.
3. Ta fram en kick-ass grafisk profil
Med en grafisk profil kommer allt du skapar till ditt företag att bli så mycket enklare.
Marknadsföring, bygga hemsida, publicera innehåll på sociala medier, göra en reklamkampanj i gammalmedia – i alla dessa fall kommer din proffsighetskvot att öka med 1000% om du har en snygg grafisk profil att ta avstamp från.
Ett tips när det kommer till att skapa en grafisk profil är att låta proffsen göra jobbet.
Gillar du att kludda runt i paint eller tycker det är kul att rita abstrakta former i Adobe Illustrator – så fortsätt gärna med det.
Men låt en duktig grafisk designer skapa profilen till ditt företag.
Idag finns det massor av kostnadseffektiva sätt att ta fram en grafisk profil. Du kan exempelvis kika vidare på sajter såsom 99Designs och Fiverr.com.
Eller ta kontakt med vår grafiska designer Erika.
4. Skapa en snygg och säljande hemsida
Varför du ska ha en hemsida som företagare är numera en irrelevant fråga. Frågan är väl snarare om du kan motivera varför du INTE ska ha en hemsida? (Vilket möjligen kan vara relevant om du jobbar som hemlig agent eller har elallergiker som målgrupp).
Har du redan tagit fram en grafisk profil så kommer arbetet med att skapa en hemsida till företag att bli mycket enklare.
Vårt tips här är återigen att låta proffsen gör jobbet.
Det finns idag massor av olika hemsideverktyg som pitchas med hurtiga slogans av typen “bygg din hemsida SJÄLV på ett par minuter”.
Eftersom vårt goda språkbruk hindrar oss att kalla det här för ren bs, så nöjer vi oss med att hävda att “ett par minuter” nog är liiiiiite för optimistiskt.
Det är också vår erfarenhet att många glada amatörer som provat det här typen av “enkla hemsideverktyg” efter någon timme eller två, tappert kämpandes vid datorn, i bästa fall nöjer sig med att fradgatuggande krypa ihop i fosterställningen – eller skickar ut laptopen genom rutan.
Ett annat starkt skäl till att inte välja ett sådant verktyg är att det är begränsat. Du kan inte utveckla hemsidans funktionalitet såsom du vill, efter dina och företagets speciella behov.
Speciellt brukar de här begränsningarna bli en issue när företag växer och hemsidan behöver utvecklas.
Vad vi vill säga med det här? Att du som företagare bör ha rimliga förväntningar på processen och priset för att ta fram en hemsida.
Men också att du ska tänka långsiktigt. Att när ditt företag tar nya steg framåt, så vill du kunna utveckla hemsidan i samma takt.
Gratis hemsida med vårt 100-dagar-erbjudande för nystartade företag
OBS! Har du fått vårt “Prova-i-100-dagar-erbjudande” som nystartat företag? Då hjälper vi dig att bygga din hemsida. Helt kostnadsfritt.
Och nej – det kostar verkligen ingenting och det finns inga krav.
Hör av dig till din kontaktperson för mer information!
5. Se till så att sökmotorerna älskar din hemsida
Det är förstås poänglöst att skapa världens fetaste hemsida om ingen hittar till den.
Se därför till så att din hemsida har goda förutsättningar att synas när kunderna söker efter dina produkter och tjänster på nätet.
Det vi tänker på här kallas för “grundläggande sökoptimering” eller “On-site optimering” och innebär att innehållet på din hemsida är komponerat så att sökmotorer (såsom Google och Bing) förstår vad den handlar om.
Bland annat handlar On Site optimering om att komponera titlar, rubriker och texter med fokus på vilka sökfraser du vill synas på.
Du kan läsa mer tips om hur du indexerar din hemsida på Google här och här kan du ta del av av det mesta du behöver veta om On Page SEO.
6. Registrera sociala medier som passar din affärsmodell
Du har säkert hört att man som företag MÅSTE synas på sociala medier. Ungefär som att hela din affärsverksamhet kommer implodera om du inte dagligen hashtaggar, emojiar och delar söta katter på Facebook och Insta.
Den här onyanserade hetsen runt sociala medier leder till att stressade företagare registrerar konton på alla sociala medier de kan komma på – och därefter lämnar dem lika tomma och ihåliga som en ekokammare.
Det vi vill säga med den här något omständliga förklaringen är att det alltid ska vara någon nytta med att starta en företagssida på sociala medier.
För att se till så att ni verkligen fokuserar på nyttan kan du börja med att ställa följande frågor:
- På vilka sociala medier finns våra kunder?
- Vilka möjligheter har vi att nå kunderna via annonser/sponsrade inlägg?
- Vilket innehåll kan vi publicera för att nå våra kunder?
- Vilka aktiviteter ska detta innehåll leda till?
- Hur mäter vi våra aktiviteter på sociala medier?
Några av de mesta uppenbara sociala medier och Web 2.0-sajter att titta närmare är Facebook, Linkedin, Instagram, Twitter, Blogspot och Tumblr.
Därutöver finns massor av andra nischade plattformer som kan ha en hög relevans för just ditt företag. Störst är ju inte alltid bäst.
Tänk på att ibland är det bättre att nå en liten, men superrelevant publik som är perfekt matchade med ditt företag än miljontals random people.
Återigen: välj de sociala medier som passar din affärsmodell. Relevans och träffsäkerhet är nyckeln till framgång.
7. Registrera ditt företag på Google My Business
Många nystartade företag missar att registrera sin verksamhet på Google My Business. Det är synd, för Google My Business har många fördelar. Framförallt för företag med en lokal verksamhet.
För det första är det helt kostnadsfritt att registrera ditt företag här. Det krävs visserligen en del arbete, men Google tar inte betalt för listningen.
Men det viktigaste är att en verifierad listning ger dig en mycket bättre kontroll över hur ditt varumärke framstår på Google.
Med tanke på att Google är världens största sökmotor och att många nya kunder kommer hitta ditt företag via Google, så är detta inte oviktigt – för att uttrycka det milt.
De senaste åren har Google dessutom pumpat in massor av resurser i Google My Business och utvecklat nya funktioner. Vilket är en tydlig signal om att denna företagskatalog kommer öka ännu mer i prioritering framöver.
Du kan läsa mer i vårt inlägg “5 Tunga skäl till att registrera ditt företag på Google My Business“. Eller så kan du påbörja registreringen av ditt företag på Google My Business här
- Google My Business förkortas ofta “GMB” och är Googles egna företagskatalog på nätet
- För att få en verifierad listning på GMB behöver Google säkerställa att företaget du driver har en lokal adress/kontor
- Denna verifering görs genom att Google skickar ett vykort till din företagsadress med en verifieringskod eller ringer upp dig
- Google Maps, dvs Google kartfunktion, är en del av Google My Business
Vill du veta mer webbtjänster för ditt företag?
Hör av dig till oss på Internet.se. Ring 031 – 26 30 00 eller mejla oss på support@internet.se, så berättar vi mer.
Läs mer om våra webbhotelltjänster här.
Jakob Hwang