4 tips på hur du stärker din digitala närvaro under Coronapandemin

Publicerad

Företagande, Hemsida

Tröga tider som småföretagare? Här nedan kommer 4 tips på vad du kan ta dig an hemifrån för att stärka din digitala närvaro.

Som företagare är det inte enkelt att förhålla sig till den nuvarande Coronapandemin och det är troligen betydligt lugnare än vanligt. Istället för att stressa och oroa dig alltför mycket, se det som att du nu har lite extra tid till att utveckla ditt företag. Se möjligheterna i att få tillfället att kunna ta tag i de sakerna som inte riktigt blivit gjorda på “Att Göra” listan. Försök ta tillvara på tiden, så att när allt drar igång igen så reser du dig starkare.

Under rådande omständigheter är digital kommunikation av extra vikt. Ditt företags hemsida och sociala medier är värdefulla kommunikationskanaler. De digitala verktygen hjälper många branscher att kunna fortsätta arbeta även om man sitter hemma. Du behöver inte ställa in viktiga möten utan kan ha dem via videosamtal istället. Du kan även dela med dig av viktig information till dina kunder via din hemsida, såsom ändrade öppettider eller andra tillfälliga åtgärder som råder just nu.

Här är några förslag till dig som har lite tid över. Detta är punkter som vi egentligen alltid rekommenderar. Men vi vet också att tiden inte alltid räcker till för det man vill göra, men detta kanske är rätt tillfälle för just dig som nu sitter hemma. 

1. Se över textinnehållet på hemsidan

Bra och informativ text på din hemsida gör det lättare för besökare att få en mer tydlig bild av din verksamhet. Många besökare går in på din hemsida för att kunna läsa om tjänster, priser eller öppettider. Ju mer information du har på hemsidan desto bättre förutsättningar har potentiella kunder att kunna göra ett beslut om beställning. Det kanske kan kännas svårt att skriva massa text, men tänk på att du känner ditt företag bäst av alla och vet vad som ska förmedlas mot potentiell kund. En undersida där du listar alla tjänster är en självklarhet, men ännu bättre om du har möjlighet att skriva lite om varje enskild tjänst. Samt om du har tillräckligt mycket att skriva kan varje tjänst ha en egen undersida. Till exempel en undersida om badrumsrenovering och en annan om köksrenovering.

Textinnehållet är jätteviktigt för sökmotoroptimeringen (SEO) som hjälper din sida att ranka högre på sökmotorerna. Google läser av dina texter och letar efter söktermer. Tänk över vad du vill att ditt företag ska synas på för sökningar och lista upp dem, så kallade söktermer. Söktermer kan till exempel vara ”badrumsrenovering stockholm” eller ”byta däck göteborg”.

Dina söktermer ska du sedan få med i texterna på din hemsida. Finns inte söktermerna kan Google inte alls på samma sätt hitta ditt företag. Du har kanske redan bra texter idag men nu är ett bra tillfälle att se över om söktermerna finns där. Tänk dock på att texten fortfarande ska vara korrekt och lättläst, att skriva in en sökterm 20 gånger på en undersida blir bara fel. ”Skriv som en människa, inte en robot”. Google gillar mycket och bra text, så fyll gärna på så mycket du kan, men det ska givetvis finnas en tanke bakom innehållet. Har du flera A4 med information kan en idé vara att, överst på tjänstens undersida, skriva en liten sammanfattning.

2. Planera aktivitet på sociala medier

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn…listan fortsätter. Idag ses det som ett heltidsjobb att hålla igång företags sociala medier och många företag har inte bara en utan flera anställda som gör detta. Som egenföretagare eller ett litet företag finns inte alltid tiden och resurser till att hålla igång de sociala kanalerna så mycket som man vill. Men just nu kan vara tillfället du väntat på. Tänk även över hur mycket tid du har längre framöver, kanske räcker det att finnas på två sociala medier istället för åtta? Det är bättre att ha två aktiva kanaler med bra innehåll än ett tiotal som gapar tomma. 

Fundera på innehåll som du vill dela med dig av och du har nu möjlighet att planera inför lång tid framöver. Har du en byggfirma kan det vara trevligt för kunderna att till exempel få se bilder från det senaste bygget i form av ett Facebook-inlägg. Det finns tjänster, såsom Buffer och Hootsuite, där du kan på förhand skriva färdigt inlägg för att sedan schemalägga publiceringsdatum. Det ger möjlighet att sprida ut innehållet under en längre tid, då bli flödet kontinuerligt aktivt så att nuvarande och potentiella kunder ser att du är igång för fullt. 

3. Nätverka digitalt

Coronapandemin har fått allt fler att samlas i de digitala mötesrummen när de fysiska träffarna blir begränsade. Kom med du också! Många företag har nu digitala liveseminarier, ”webinars”, som du kan titta på hemma men även få en känsla av en gemenskap då de andra i ”publiken” också sitter hemma och tittar i samma stund.

LinkedIn är ett hett tips för att nätverka digitalt. Där kan du ha en företagsprofil men vi vill även trycka på att din personliga profil också är viktig. Du kan vara aktiv ”som dig själv” och samtidigt representera ditt företag på ett annat sätt än till exempel på Facebook och Instagram. LinkedIn är mer som ett ”professionellt” socialt medie där du kan visa personen bakom företaget. Det är enklare att hålla en branschrelaterad ton, till skillnad från din privata Facebook där du kanske lägger upp en bild från dagens familjeutflykt. LinkedIn erbjuder även olika grupper för alla möjliga kategorier att bli medlem i och du kan hitta andra personer med liknande intressen. 

4. Se över dina bilder

Samtidigt som du ser över din text på hemsidan kan du passa på att ta en titt på de bilder du presenterar ditt företag med. Skulle de behöva uppdateras? Kanske är de lite pixliga, är mörka eller representerar inte riktigt det budskap du vill förmedla.

Att ha bra bilder på din hemsida är viktigt, då det gör hemsidan mer visuellt tilltalande och ökar din trovärdighet. Men just nu är förhållandena inte optimala för att fotografera, om det inte faller sig så att du har allting nära till hands hemomkring samt är en grym fotograf.

Tack och lov finns det andra möjligheter för att uppdatera din hemsida med bra bilder. Att använda stock-bilder, såsom via iStock eller Unsplash, är väldigt vanligt och kan göra under för din hemsida. 

Att ”bara” välja bilder är inte det lättaste, så ha i åtanken att bilderna ska komplettera din text samt ge den känsla du vill förmedla till potentiella kunder. Vad för känsla har ditt företag? Det kan vara värt att fundera lite på. Ett tips är att ha någon typ av röd tråd för känslan i bilderna samt att inkludera människor. Vi människor älskar att titta på andra människor, umgås med andra människor, kommunicera med andra människor, osv. Så glöm inte heller att be någon närstående att ta ett glatt porträtt av dig. Som potentiell kund vill man få en bild av dig som entreprenör. 

Läs mer om olika tips för val av bilder i ett av våra tidigare inlägg – 5 Tips: Så väljer du bilder [till din hemsida ] som skapar fler kunder

Ta hand om dig! 

Det händer mycket i samhället just nu och inget vet hur situationen kommer utveckla sig, vilket såklart känns lite otryggt. Men vi kan alla hjälpas åt att få samhället att fortsätta rulla så bra som det går, digitala verktyg är just nu ett extra stort hjälpmedel. Vi på Internet.se fortsätter jobba på och hoppas att du som företagare också kan göra det.

Vill du veta mer om hur du bygger en snygg och säljande hemsida till ditt företag?

Hör av dig till oss på Internet.se. Ring 031 – 26 30 00 eller mejla oss på salj@internet.se, så berättar vi mer.
Läs mer om våra webbhotelltjänster här.

Kontakta oss

Åsa Hildingsson

Logga in på din webbmejl

Bli kontaktad

Fyll i formuläret nedan så återkommer någon av våra trevliga kundansvariga till dig. Ha en bra dag!